Viete kde a kedy bol prvý raz použitý padák? Kto prvý raz zažil a prežil pomocou padáku voľný pád? Alebo či by fungoval Da Vinciho padák z roku 1483? Je príbeh Štefana Baniča pravda, alebo výmysel...?
Prvá zmienka o zariadení, ktoré opisom vzhľadu a funkcií pripomína primitívny padák sa nachádza vo vyše 2100 rokov starých čínskych textoch. Prvá zmienka o skutočnom zostrojení padáku pochádza z 9. storočia – autormi boli Abbas Ibn Firnas a Ali Ben Isa, obaja arabského pôvodu.
Prvá zmienka o zariadení, ktoré opisom vzhľadu a funkcií pripomína primitívny padák sa nachádza vo vyše 2100 rokov starých čínskych textoch. Prvá zmienka o skutočnom zostrojení padáku pochádza z 9. storočia – autormi boli Abbas Ibn Firnas a Ali Ben Isa, obaja arabského pôvodu.
Adrian Nicholas klesajúci na Da Vinciho padáku, rok 2000 |
Homo Volans, Fausto Varenzio, 1617 |
Prvý padák modernejšej konštrukcie, ktorý bol aj prakticky využiteľný, navrhol, zostrojil a odskúšal pred verejnosťou Francúz Louis-Sébastien Lenormand v roku 1783 skokom z 26 metrovej veže observatória v Montpellieri (La Tour de la Babotte). Padák sa podobal na dáždnik s priemerom 4,26 m (14 stôp) a bol zostrojený z dreva a ľanovej látky. Svoj vynález považoval za prostriedok, ktorým by sa ľudia mohli zachrániť v prípade požiaru vysokých budov.
Lenormand počas zoskoku z veže observatória, 1783 |
Prvým človekom, ktorý použil padák na záchranu pri zlyhaní vzdušného dopravného prostriedku bol Francúz Jean-Pierre Blanchard, keď mu v roku 1793 zlyhal počas letu teplovzdušný balón. Svoj padák pred tým úspešne otestoval len na psovi (roku 1785), napriek tomu ho pri ostrom pokuse po zlyhaní balóna bezpečne dopravil na zem. Jeho padák bol prvým, ktorý sa dal už skladať (baliť).
Garnerin počas klesania na padáku vlastnej konštrukcie, 1797 |
Prvou ženou - parašutistkou, ktorá použila padák Garnerinovej konštrukcie bola jeho manželka Jeanne-Genneviéve Garnerin v roku 1799.
Prvý padákový postroj, predchodcu dnešných, zostrojil roku 1887 kapitán Thomas Baldwin.
Katharina Paulus počas svojej air show, 1890 |
Katchen Paulus je považovaná za prvú aktívnu ženu-parašutistku a prvú „komerčnú“ parašutistku v histórii. Na konte mala 147 zoskokov z balóna a predala vyše 20 000 lístkov na svoje air shows.
Albert Berry, zoskok 1912 |
Kapitán Albert Berry, ktorý zoskočil z výšky 457 m nad Missouri z lietadla Benoist v roku 1912, už skákal s padákom, ktorý mal zbalený v kovovom obale – padák sa mu podľa svedectiev otváral cca 150 metrov (kapitán Albert Berry býva často zamieňaný s kapitánom Albertom Leo Stevensom – aj keď sa Stevens tiež venoval padákom, najmä otázkam ich bezpečnosti, nebol aktívny parašutista, ale balónový letec).
Gleb Kotelnikov a padák RK-1, rok 1913 |
Prvou ženou, ktorá vyskočila z lietadla bola Američanka Georgia „Tiny“ Broadwick, v roku 1913 nad Los Angeles. V roku 1914 sa stala prvou ženou, ktorá skákala do vody.
Tiny Broadwick po pristání |
Armádni predstavitelia však stále nechceli akceptovať možnosť prežitia voľného pádu bez omdletia, napriek priamej demonštrácii. Definitívne ich presvedčili až Leslie Irvin a Floyd Smith, ktorí v roku 1919 vykonali niekoľko zoskokov vo voľnom páde a zdokonalili padákový uvoľňovač (ktorý v roku 1911 vynašiel a roku 1916 dal patentovať Američan Solomon Lee Van Meter Jr.).
Nákres Baničovho padákového systému - žiadna fotka jeho použitia nie je k dispozícii |
Letecký záchranný padák s výťažným lanom z I. svetovej vojny |
Už spomínaný Leslie Irvin (ktorý roku 1919 vykonal niekoľko zoskokov voľným pádom) vytvoril a otestoval prvý komerčný záchranný padák pre pilotov a založil prvú firmu, ktorá vyrábala a predávala padáky – Irvin Air Chutes Company. Ďalším raným výrobcom padákov bola firma Switlik Parachute Company, ktorú založil poľský emigrant Stanley Switlik.
V roku 1922 bol založený Caterpillar club, pre pilotov, ktorí sa úspešne zachránili z nefunkčného lietadla pomocou padáku. Tento klub dodnes aktívne funguje a špeciálny certifikát a odznak klubu získa po overení výrobcom padáku každý pilot bez ohľadu na národnosť, ktorého zachráni padák.
Certifikát Caterpillar Clubu |
Od I. svetovej vojny až do 30. rokov 20. storočia a II. svetovej vojny sa konštrukcia padákov zásadne nezmenila.
Obrat prišiel za II. svetovej vojny, kedy prišlo k masívnemu nasadeniu výsadkových jednotiek a bojovému, či logistickému využitiu padákov. Najzásadnejší zlom nastal v 60.rokoch 20. storočia, kedy sa začal naplno rozvíjať športový parašutizmus - skydiving...
POKRAČOVANIE prehľadu vývoja padákov, ale aj prehľad parašutistických rekordov a bláznivých prvenstiev a budúcich výziev V ĎALŠOM BLOGU - dozviete sa, kto skočil najdlhší, a najrýchlejší voľný pád, z akej najväčšej výšky sa uskutočnil zoskok a priblížime vám disciplíny športového parašutizmu.
POKRAČOVANIE ČLÁNKU O VÝVOJI PADÁKOV A PARAŠUTIZMU PO II.SVETOVEJ VOJNE NÁJDETE TU :)
Text: Romana / Shockjump (c) 2012
www.shockjump.sk
tandemovyzoskok.info
POKRAČOVANIE ČLÁNKU O VÝVOJI PADÁKOV A PARAŠUTIZMU PO II.SVETOVEJ VOJNE NÁJDETE TU :)
Text: Romana / Shockjump (c) 2012
www.shockjump.sk
tandemovyzoskok.info
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára